Witam w moim zakamarku Internetu!

Informatyka klasy 7

28 kwietnia 2020 0 comment janeczek

Post dla uczniów, którzy mają problem ze startem w programowaniu w scratchu >>>> kliknij tutaj

Wszystkim uczniom klasy 7a z którymi rozwiązywaliśmy informatyczne problemy bardzo dziękuję za współpracę w tym trudnym roku szkolnym.
Życzę wszystkim wspaniałych wakacji. Odpoczywajcie nabierajcie sił bo przyszły rok na pewno nie będzie łatwy!

Informatyka   15.06.2020 r.

Temat: Bezpieczeństwo w sieci

Są rzeczy mniej ważne i bardzo ważne  do tych drugich należy bezpieczeństwo!

Bezpieczeństwo na drodze, w domu i w … sieci!

 

Informatyka   8.06.2020 r.

Temat:  Internet jako źródło informacji, sieci komputerowe.

Przeczytaj uważnie podręcznik strony od 188   do 193

Wykonaj ćw 1 str 193

Informatyka   1.06.2020 r.

Temat:  Formatowanie arkusza, adresowanie komórek w arkuszach google

Oglądnij uważnie filmiki, które dotyczą ważnych umiejętności:

Dla chętnych >>> Operacje  na datach

Informatyka   25.05.2020 r.

Temat:  Funkcje w arkuszu google

Cwiczenie 1 Otwórz udostępniony przeze mnie arkusz >> Ćwiczenie 1 

Otwórz swój pusty arkusz, skopiuj tabelki z mojego arkusza do twojego. Uzupełnij  puste tabelki wykorzystując odpowiednie formuły podane poniżej.

Pamiętaj >>  =sum(A3:A7) – dodanie wartości komórek od A3 do A7

Pamiętaj >>  =average(A3:A7) –  to po polsku średnia arytmetyczna wartości komórek od A3 do A7

Pamiętaj >>  =min(A3:A7) – najmniejsza wartość wśród wartości komórek od A3 do A7

Pamiętaj >>  =max(A3:A7) – największa wartość wśród wartości komórek od A3 do A7

Arkusz udostępnij w dokumentach google, dla  henrykjaneczek@gmail.com, włącz możliwość komentowania w komentarzu wystawię Ci ocenę.

Dla chętnych >>Wykonaj w arkuszu google zadanie 4 ( podręcznik str 167) – uczniowie którzy chcą dodatkowa ocenę udostępnią go w dokumentach google dla henrykjaneczek@gmail.com

Informatyka   18.05.2020 r.

Temat: Chmura google. Arkusz kalkulacyjny Google. 

Obejrzyj wnikliwie >> filmik1

Dla chętnych >>Wykonaj w arkuszu google ćwiczenie3 ( podręcznik str 165) – uczniowie którzy chcą dodatkowa ocenę udostępnią go w dokumentach google dla henrykjaneczek@gmail.com

Informatyka 11.05.2020 r.

Temat: Zastosowanie list oraz zmiennych do wyznaczania elementu największego.

Porzadkowanie wprowadzonych danych to ważne zagadnienie w programowaniu.

Najpierw prosty skrypt, który spośród podanych trzech liczb wyznaczy liczbę największą.

Ćwiczenie1. Zamieniamy kota na postać człowieka o nazwie Dee, tworzymy zmienne a, b, c oraz zmienną max

Wprowadzamy trzy liczby, które skrypt wstawia do zmiennych a, b, oraz c. Zmienna max służy do przechowywania największej liczby. Najpierw porównujemy liczby a i b. większa z nich podstawiana jest pod max. Następnie max jest porównywany z c. Jezeli c jest większe to jest nowym max

Ćwiczenie2 Stworzymy skrypt pod nazwą max_z_pięciu , który z pięciu wprowadzonych liczb wyznaczy największą. W skrypcie tym wykorzystamy nowy typ danych czyli listę. Lista pozwala kodować więcej niż jedną liczbę. W tym skrypcie będzie to lista  o nazwie liczby przechowująca pięć liczb, które sa numerowane. Listy tworzy się w tym samym miejscu  co zmienne. Tworzymy też zmienną numer, która przechowuje numer wprowadzonej liczby np liczba 1 wprowadzona jako trzecia ma numer 3. (Skrypt udostępnij nauczycielowi do 17 maja)

Po wprowadzeniu liczb 2, 3, 1, 8, 7  otrzymujemy rezultat:

Zadania na celujacy (za każde poniższe zadanie szósteczka)

zad1 Stwórz skrypt max_z_wielu , który będzie modyfikacją skryptu max_z_pięciu. Komputer pyta ile liczb chcesz wprowadzić a następnie podaje największa z podanych liczb. (wskazówka wprowadzić dodatkową zmienną np ilość, która będzie przechowywała liczbę wprowadzonych liczb.

Zad2 Stwórz skrypt war_trójkąta , który będzie modyfikacją skryptu z ćwiczenia 1 i będzie sprawdzał czy podane trzy liczby mogą być bokami trójkąta. (Skrypty udostępnij nauczycielowi do 17 maja)

Informatyka 4.05.2020 r.

Temat: Procedury z parametrami

Na  ostatniej lekcji tworzyliśmy skrypty, które rysowały wielokąty foremne. Można napisać taki skrypt, który będzie rysował dowolny wielokąt.

Wykorzystamy w nim własną procedurę z parametrem (bloczek różowy >dodaj dane wejściowe), potrzebna będzie też zmienna, którą utworzymy pod nazwą „ilość boków”

Po uruchomieniu skryptu (zielona flaga), komputer prosi o podanie liczby boków wielokąta, a nastepnie go rysuje.

ćwiczenie1. Uzupełnij tak skrypt, aby komputer reagował gdy ktoś wprowadzi liczbę boków mniejszą od 3 (Powinien pojawić się komunikat>za mała liczba boków). Nowy skrypt nazwać proszę wielokąt_parametr i przesłać na maila lub udostępnić w sieci nauczycielowi (do 10 maja).

Rysowane wielokąty foremne mają taka samą długość boku (jaką?).

Ćwiczenie 2 Spróbuj napisać skrypt w którym przed rysowaniem komputer pyta o długość boku oraz ilość boków wielokąta foremnego. Nowy skrypt nazwać proszę wielokąt_bok i przesłać na maila lub udostępnić w sieci nauczycielowi (do 10 maja).

Wskazówka aby stworzyć procedurę z dwoma parametrami należy dwukrotnie kliknąć dane wejściowe > za każdym razem podać inną nazwę parametru, Taką procedurę można zobaczyć poniżej:

Wykorzystujemy tu procedurę z dwoma parametrami>ilość boków<>kolor<

Gdy narysujemy 30-kąt  o kolorze 1 to otrzymamy koło w kolorze czerwonym

Ćwiczenie 3 (na ocenę celującą) Spróbuj rozbudować powyższy  skrypt tak aby duszek narysował najpierw płatek, a później kwiatek

płatek

kwiatek

Aby  ułatwić Ci pracę pokaże Ci jaką procedurę użyłem  do narysowania płatka

Tobie pozostaje stworzyć procedurę okrąg z parametrem bok, która będzie rysowała okrąg o pewnej wielkości (wielkością okręgu steruje bok)

Nowy skrypt nazwać proszę kwiatek i przesłać na maila lub udostępnić w sieci nauczycielowi informatyki (do 10 maja).

Informatyka 27.04.2020 r.

Temat: Zmienne i obliczenia. 27.04.2020 r.

Wykonujemy ćw 6, ćw7 str133

Ćwiczenie 1 Utwórz poniszy skrypt ze zmienną bok która ustala długość boku rysowanego kwadratu. >>plik Ćwiczenie 1_zmienne

Ćwiczenie2 Zmodyfikuj powyższy skrypt tak aby obok kwadratu pojawił się duszek, który powie ile wynosi pole i obwód narysowanego kwadratu.

Pliki >>Ćwiczenie 1_zmienne, Ćwiczenie 2_zmienne prześlij do oceny do 4 maja 2020 r.

Zadanie dodatkowe (dla osób, które pracują na cel)

Ćwiczenie3 Tak zmodyfikuj skrypt z ćwiczenia 1 aby uzyskać rysunek:

Wskazówka >>>Jeżeli podamy długość boku np 300, program rysuje tyle kwadratów każdy o boku o 1 mniejszym (zmienia kolor pisaka o 10)

Informatyka 20.04.2020 r.

Drodzy uczniowie klasy sódmej kilkanaście dni temu otrzymaliście pewne tematy do przerobienia dotyczyły one programowania w Baltie i Scratchu. Mam nadzieje, że wykonaliście proponowane ćwiczenia. (Bardzo mało uczniów przesłało mi wykonane prace w postaci plików. Chcę Wam zaproponować kilka prostych tematów z programowania w środowisku Scratch 3.o

Temat: Rysujemy figury w w środowisku Scratch 3.o – 20.04.2020

Ostatnio podałem instrukcję jak uruchomić scratcha (można on-line strona >> https://scratch.mit.edu/ lub zainstalować sobie na swoim komputerze ściągając  ze strony >>  dlaucznia.migra.pl

Po uruchomieniu programu musimy wzmocnić program o nową funkcjonalność – pióro – pisanie duszkiem >>> klikamy tak jak na rysunku

Pod ikonką różową powinno się pojawić ikonka pióra. Teraz przystąpimy do wykorzystania tego narzędzia.

W obszarze roboczym tworzymy skrypt, klikając flagę sprawdzamy jego działanie(patrz rysunek poniżej).

Wynikiem dzialania skryptu powinien być narysowany po prawej stronie ekranu (ekran roboczy) zielony kwadrat. Tera kolej na zmodyfikowanie skryptu powtarzające się niebieskie bloczki zastąpimy bloczkiem powtarzania.

Teraz drobne ćwiczenie1 tak zmodyfikujcie skrypt aby uzyskać poniższy rysunek,

Teraz kolej na ciekawsze rysunki: sprawdź co potrafi następujący skrypt:

jezeli dobrze go utworzyłeś powinieneś otrzymać rysunek:

Ćwiczenie2 Zmodyfikujcie skrypt aby uzyskać poniższy rysunek, (jeżeli skrypt będzie dobry zapisz go w swoim komputerze pod nazwą rozeta >>> powstanie plik rozeta.sb3, który wraz z plikami innych ćwiczeń prześlesz  mi do oceny

Teraz poćwiczymy tworzenie swoich (różowych) bloczków

Powyższy skrypt jest bardziej czytelny robi to samo co poprzedni.

Ćwiczenie 3  Utwórz skrypt który będzie rysował trójkąt równoboczny o boku długości 150 w kolorze pomarańczowym plik nazwij trójkat zapisz w swoim komputerze

Ćwiczenie 4– utwórz tęczową rozetę z 12 obróconych trójkątów równobocznych. Zamiast kwadratu wykorzystaj swój bloczek z nazwą trójkąt. Plik nazwij rozeta_trójkąt  zapisz w swoim komputerze zobacz rysunek poniżej.

Oczywiście pliki ze skryptami rozeta, trójkąt, rozeta_trójkąt przesłać do oceny na adres henrykjaneczek@gmail.com (termin do 27 kwietnia)

Dodatkowe ćwiczenia dla osób walczących o ocenę celującą.

Ćwiczenie 5– utwórz skrypt rysujący dwunastokąt foremny o boku 30 – czyli dwunastokąt, który ma wszystkie boki i kąty takie same.

Ćwiczenie 6– utwórz skrypt w który bedzie rysował obracający się wokół jednego z wierzchołków trójkąt równoboczny. (termin do 8 maja).

 

  • Share :