Witam w moim zakamarku Internetu!

Informatyka klasy 8

28 kwietnia 2020 0 comment janeczek

Post dla uczniów, którzy mają problem ze startem w programowaniu w scratchu >>>> kliknij tutaj

Wszystkim uczniom klas ósmych z którymi rozwiązywaliśmy informatyczne problemy bardzo dziękuję za współpracę w tym trudnym roku szkolnym.
Życzę wszystkim wspaniałych wakacji. Odpoczywajcie nabierajcie sił bo przyszły rok na pewno nie będzie łatwy!

Informatyka  klasa 8a, klasa 8c – 24.06.2020 r. klasa 8b -19.06.2020 r.

Temat: Bezpieczeństwo w sieci

Są rzeczy mniej ważne i bardzo ważne  do tych drugich należy bezpieczeństwo!

Bezpieczeństwo na drodze, w domu i w … sieci!

 

Ostatni projekt obowiązkowy z informatyki dla wszystkich klas ósmych!

Projekt jest projektem grupowym (grupa może liczyć maksymalnie 5 osób) polega na stworzeniu prezentacji google o waszej klasie nawiązującej do waszego 8-letniego pobytu w naszej szkole. Liczę na ciekawe fotki i ciekawe pełne humoru wspomnienia -na pewno 8 lat pobytu w szkole z pewnością zostawiło ślad w waszej pamięci. Najlepszy projekt będzie dodatkowo nagrodzony. Projekt należy udostępnić dla henrykjaneczek@gmail.com (do 4 czerwca 2020 r. – jest to termin ostateczny)

Uczniowie, którzy chcą dostać bardzo duży zbiór zdjęć uczniów klas ósmych aby je wykorzystać w prezentacji zgłoszą się do mnie z pendrivem w celu skopiowania danych – zdjęcia zawierają wasze występy na uroczystościach szkolnych od 1 klasy do 8. Jestem codziennie w szkole od 8:20 – 10 sala 49.

Informatyka  klasa 8a, klasa 8c – 27.05.2020 r. klasa 8b -29.05.2020 r.

Temat: Tworzenie wykresów w arkuszu kalkulacyjnym google

Ćwiczenie1_wykresy Wykorzystując arkusz z ostatniej lekcji

Utwórz wykres słupkowy przedstawiający ilość uczniów biorących udział w wycieczce z poszczególnych klas.

Informatyka  klasa 8a, klasa 8c – 13.05.2020 r. klasa 8b -22.05.2020 r.

Temat: Arkusz kalkulacyjny Google. Przypomnienie podstawowych wiadomości dotyczacych arkusza kalkulacyjnego.

Obejrzyj wnikliwie >> filmik1

Zaproponuj arkusz google który będzie rozliczał wycieczkę szkolną. ( w arkuszu można wpisać listę uczniów, pieniądze wpłacone, wydatki itp) – uczniowie którzy chcą dodatkowa ocenę udostępnią w dokumentach google dla henrykjaneczek@gmail.com

Informatyka  klasa 8a, klasa 8c – 20.05.2020 r. klasa 8b -22.05.2020 r.

Temat: Funkcje w arkuszu kalkulacyjnym

Dla uczniów, którzy nie umieją formatować arkusza (było w młodszych klasach) polecam >> filmik1

Ćwiczenie1

Stwórz następujący arkusz google:

Kolumnę D uzupełnić wykorzystując odpowiednią formułę i zastosować format procentowy, kolumnę E należy wypełnić stosując funkcję logiczną IF

zastosować w niej następujący  warunek: gdy procent uczniów klasy biorących w wycieczce jest mniejszy od 50% to ma sie pojawić wpis mało, gdy jest przeciwnie ma się pojawić napis dużo

(Jak stosować  funkcję IF ? przykład:   =IF(A3<2; „mama”„tata”)   jeżeli  w komórce pod adresem A3 jest liczba mniejsza od 2 to w komórce gdzie jest wstawiona funkcja IF pojawi się napis mama, jeżeli w A3 jest liczba wieksza od dwa to zamiast mamy będzie napisane tata, ważne aby nie zapomnieć o znakach = przed IF oraz znaki rozdzielające ; w środku nawiasu)

Uczniowie którzy wykonają poprawnie i udostępnią dla henrykjaneczek@gmail.com ten arkusz moga liczyć na bardzo dobrą ocenę

Informatyka  klasa 8a, klasa 8c – 6.05.2020 r. Informatyka  klasa 8b – 15.05.2020 r.

Temat: Jak wykorzystywać komunikaty między duszkami? Jaka ocena końcowa z informatyki mi się należy?

To już ostatnia lekcja  z programowania w środowisku Scratch 3.0

Aby odpowiedzieć na postawione w temacie lekcji pytania  stworzymy projekt który nazywa się ocena_końcowa

1.Pierwszy krok to usunięcie duszka kota zmieniamy na postać ludzką która jest w bibliotece pod nazwą Abby

2.Tworzymy dwa nowe duszki, które mają kształt prostokąta, jeden z napisem TAK, drugi NIE

3.Tworzymy zmienne o nazwach „imię”,”ocena”, „decyzja”, oraz własny blok pod nazwą „ocena końcowa”

4. Przy duszku NIE tworzymy skrypt:

5. Przy duszku TAK tworzymy skrypty:

6. Główna część projektu to skrypty przy duszku Abby (aby lepiej były widoczne przedstawiam je na dwóch screenach.

7.Przy tworzeniu bloczków nadaj komunikat klikamy nowa wiadomość i piszemy np odpowiedź1 itd.

Uczniowie, którzy poprawnie stworzą opisany projekt (dowiedzą się jaka ocena z informatyki im przysługuje) udostępnią go w sieci i przyślą mi link najpóźniej do 13 maja (klasa 8b do 20 maja).

Ćwiczenie na dodatkową ocenę cel – Tak zmodyfikować ten projekt aby wystawiał ocenę końcową na takich samych warunkach, ale bez klikania TAK, NIE, tylko wpisując z klawiatury słowo tak lub nie. Nie musimy tworzyć dodatkowych duszków.

Informatyka  klasa 8a, klasa 8c – 29.04.2020 r. Informatyka  klasa 8b – 8.05.2020 r.

Temat: Instrukcje z parametrami, zmienne

Na  ostatniej lekcji tworzyliśmy skrypty, które rysowały wielokąty foremne. Można napisać taki skrypt, który będzie rysował dowolny wielokąt.

Wykorzystamy w nim własną procedurę z parametrem (bloczek różowy >dodaj dane wejściowe), potrzebna będzie też zmienna, którą utworzymy pod nazwą „ilość boków”

Po uruchomieniu skryptu (zielona flaga), komputer prosi o podanie liczby boków wielokąta, a nastepnie go rysuje.

ćwiczenie1. Uzupełnij tak skrypt, aby komputer reagował gdy ktoś wprowadzi liczbę boków mniejszą od 3 (Powinien pojawić się komunikat>za mała liczba boków). Nowy skrypt nazwać proszę wielokąt_parametr i przesłać na maila lub udostępnić w sieci nauczycielowi.

Rysowane wielokąty foremne mają taka samą długość boku (jaką?).

Ćwiczenie 2 Spróbuj napisać skrypt w którym przed rysowaniem komputer pyta o długość boku oraz ilość boków wielokąta foremnego. Nowy skrypt nazwać proszę wielokąt_bok i przesłać na maila lub udostępnić w sieci nauczycielowi.

Wskazówka aby stworzyć procedurę z dwoma parametrami należy dwukrotnie kliknąć dane wejściowe > za każdym razem podać inną nazwę parametru, Taką procedurę można zobaczyć poniżej:

Wykorzystujemy tu procedurę z dwoma parametrami>ilość boków<>kolor<

Gdy narysujemy 30-kąt  o kolorze 1 to otrzymamy koło w kolorze czerwonym

Ćwiczenie 3 (na ocenę celującą) Spróbuj rozbudować powyższy  skrypt tak aby duszek narysował 5 kółek olimpijskich. Nowy skrypt nazwać proszę olimpiada i przesłać na maila lub udostępnić w sieci nauczycielowi informatyki do 11 maja.

Drodzy uczniowie klas ósmych kilkanaście dni temu otrzymaliście pewne tematy do przerobienia dotyczyły one programowania w Baltie i Scratchu. Mam nadzieje, że wykonaliście proponowane ćwiczenia. (Bardzo mało uczniów przesłało mi wykonane prace w postaci plików). Chcę Wam zaproponować kilka prostych tematów z programowania w środowisku Scratch 3.o

Temat: Rysujemy figury w w środowisku Scratch 3.o – klasy 8a, 8c 22.04.2020 oraz klasa 8b- 24.04.2020 r 

Ostatnio podałem instrukcję jak uruchomić scratcha (można on-line strona >> https://scratch.mit.edu/ lub zainstalować sobie na swoim komputerze ściągając  ze strony >>  dlaucznia.migra.pl

Po uruchomieniu programu musimy wzmocnić program o nową funkcjonalność – pióro – pisanie duszkiem >>> klikamy tak jak na rysunku

Pod ikonką różową powinno się pojawić ikonka pióra. Teraz przystąpimy do wykorzystania tego narzędzia.

W obszarze roboczym tworzymy skrypt, klikając flagę sprawdzamy jego działanie(patrz rysunek poniżej).

Wynikiem dzialania skryptu powinien być narysowany po prawej stronie ekranu (ekran roboczy) zielony kwadrat. Tera kolej na zmodyfikowanie skryptu powtarzające się niebieskie bloczki zastąpimy bloczkiem powtarzania.

Teraz drobne ćwiczenie1 tak zmodyfikujcie skrypt aby uzyskać poniższy rysunek,

Teraz kolej na ciekawsze rysunki: sprawdź co potrafi następujący skrypt:

jezeli dobrze go utworzyłeś powinieneś otrzymać rysunek:

Ćwiczenie2 Zmodyfikujcie skrypt aby uzyskać poniższy rysunek, (jeżeli skrypt będzie dobry zapisz go w swoim komputerze pod nazwą rozeta >>> powstanie plik rozeta.sb3, który wraz z plikami innych ćwiczeń prześlesz  mi do oceny

Teraz poćwiczymy tworzenie swoich (różowych) bloczków

Powyższy skrypt jest bardziej czytelny robi to samo co poprzedni.

Ćwiczenie 3  Utwórz skrypt który będzie rysował trójkąt równoboczny o boku długości 140 każdy bok w innym kolorze plik nazwij trójkat_tęcza zapisz w swoim komputerze

Ćwiczenie 4– utwórz tęczową rozetę z 12 obróconych trójkątów równobocznych. Zamiast kwadratu wykorzystaj swój bloczek z nazwą trójkąt. Plik nazwij rozeta_trójkąt  zapisz w swoim komputerze zobacz rysunek poniżej.

Ćwiczenie 5– utwórz skrypt rysujący sześciokąt foremny o boku 90 – czyli sześciokąt, który ma wszystkie boki i kąty takie same.

Ćwiczenie 6– utwórz skrypt w który bedzie rysował obracający się wokół jednego z wierzchołków kwadrat (wskazówka w pętli zastosuj bloczek wyczyść wszystko) zapisz w pliku animacja

Oczywiście pliki ze skryptami rozeta, trójkąt_tęcza, rozeta_trójkąt, animacja przesłać do oceny na adres henrykjaneczek@gmail.com (termin do 27 kwietnia)

Dodatkowe ćwiczenia dla osób walczących o ocenę celującą.

Na szósteczkę zrobimy sobie sprawny zegarek w scratchu taki jak poniżej:

Jak to zrobić?

Najpierw tworzymy nowe tło jest to koło z kolorowym wnętrzem

Tworzymy dwa duszki czyli wskazówki (czarna minutowa, czerwona sekundowa), które umieszczamy w środku koła

Duszka który jest wskazówką minutową zmuszamy do narysowania kreseczek na tarczy zegara

Pozostaje napisać nieduży skrypt przeznaczony dla duszka (czerwona wskazówka sekundowa), który spowoduje poruszanie się tej wskazówki.

Gotowy zegarek (odmierzający minuty i sekundy) w postaci pliku z rozszerzeniem sb2 proszę przysłać mi na pocztę henrykjaneczek@gmail.com (termin do 27 kwietnia)

Temat: Przypomnienie podstawowych instrukcji w środowisku Scratch- klasy 8a, 8c -15.04, klasa8b-17.04.2020 r.

  • zakładamy konto na stronie scratch.mit.edu
  • korzystając z samouczka na stronie lub z dokumentu pdf  Opis_scratcha  napisz kilka prostych skryptów.
  • Zmierz się z następującym zestawem zadań>>  Zestaw zadań dotyczących programowania w środowisku Scratch 2.0
  • W czasie wykonywania zadań, musisz być zalogowany, wszystkie zadania, które uda Ci się zrobić będziesz mógł zademonstrować nauczycielowi informatyki w  szkole lub przesłać na adres  >> henrykjaneczek@gmail.com

Temat: Stosowanie instrukcji warunkowej oraz iteracji w środowisku Scratch, klasy 8a, 8c -8.04, klasa8b-10.04.2020 r.

  • wykonujemy ćwiczenie1 podręcznik str37
  • wykonujemy ćwiczenie2 podręcznik str38
  • wykonujemy ćwiczenie4 podręcznik str40

Przypominam o pracy on-line aby zapisane pliki były dostępne  do zademonstrowania w szkole lub przesłać na adres  >> henrykjaneczek@gmail.com

Temat: Algorytmy porządkowania w środowisku w środowisku Scratch – klasy 8a, 8c -1.04, klasa8b-3.04.2020 r.

  • wykonujemy ćwiczenie4 podręcznik str66
  • wykonujemy ćwiczenie5 podręcznik str38
  • wykonujemy ćwiczenie10 podręcznik str72 (dodatkowo na celujący)

Bardzo proszę uczniów, którym zależy na bardzo dobrej ocenie z informatyki, aby poważnie potraktowali to zadanie. Tematy dotyczące programowania w scratchu są dostępne tutaj >>> TEMATY SCRATCH

Uczniowie, którzy chcą dostać ocenę celującą na koniec roku oprócz prac w Scratchu  mają możliwość  rozwiazania kilka zadań programistycznych w środowisku BALTIE.

>>Zadania programistyczne w środowisku Baltie,<<

Przedstawione poniżej screeny przedstawiają zadania do wykonania w ramach platformy BALTIE. Przy każdym zadaniu podana jest liczba gwiazdek do zdobycia po poprawnym rozwiązaniu zadania. Ocenie podlega nie tylko czy program działa, ale to czy kod jest optymalny (możliwie najkrótszy).

Zad1 (*)

Używając literału XXXXXX napisz jak najkrótszy kod aby na ekranie pojawił się symbol strzałki.

Zad2 (**) Napisz program, który zapisuje ekran kolejnymi liczbami począwszy od liczby 0 (dodatkowa gwiazdka gdy liczby parzyste będą napisane żółtym kolorem.

Zad3 (**) Program prosi o podanie roku urodzenia, a następnie podaje twój wiek.

Zad4(**) Program pyta o liczbę, a następnie wypisuje 42 wielokrotności tej liczby.

Zad5 (**) Program prosi o podanie liczby naturalnej, a następnie wypisuje dzielniki tej liczby, zlicza ile jest tych dzielników. Gdy liczba ma dokładnie dwa dzielniki to pisze, że jest to liczba pierwsza.

Zad6(**) Komputer losuje 13 liczb, a następnie wypisuje najmniejszą oraz największą z wylosowanych liczb. Wylicza też sumę tych liczb.

Zad 7(***) Komputer losuje 13 liczb, a następnie wypisuje, te, które są parzyste, a także te które są dwucyfrowe.

Zad8(**)Komputer losuje 13 liczb, a następnie wypisuje, te, które są nieparzyste, a także oblicza sumę tych nieparzystych.

Zad9(**) Program prosi o podanie jaki jest dzisiaj dzień tygodnia. Podajemy ilość dni. Program podaje jaki dzień tygodnia będzie po tylu dniach.

Zad 10 (**) Program prosi o liczbę, a następnie wypisuje cyfry tej liczby.

  • Share :